Charakter i zastosowanie migdałów blanszowanych

Kupując migdały, możemy wybierać pomiędzy dwoma rodzajami – migdałami blanszowanymi oraz nieblanszowanymi. Jakie właściwości mają migdały, które stają się blanszowane i czy są zdrowe? Migdały blanszowane różnią się nieco od migdałów łuskanych pod względem wydajności i wartości odżywczych.

Blanszowane migdały – co to znaczy?

Blanszowanie migdałów to postępowanie polegające na usunięciu ciemnobrązowej skórki z zewnętrznej warstwy migdałów. Zazwyczaj w zakładach przetwórczych migdały są obierane poprzez zanurzenie łupin w wodzie o temperaturze 85-100°C. Cały proces trwa 2-5 minut. W tym czasie migdały są suszone gorącym powietrzem, a następnie schładzane do temperatury pokojowej. W rezultacie łupiny migdałów niemalże odpadają od orzechów. Dzięki temu migdały blanszowane nie mają ciemnej skórki, a proces blanszowania zmienia ich smak i kolor. Łuskane migdały mają jasny kremowy kolor i słodszy smak. Proces blanszowania ma jeszcze jedną zaletę – zmniejsza podatność na ewentualne zanieczyszczenie migdałów oraz rozwój bakterii i pleśni.

Dlaczego warto wybierać te migdały?

Skórka migdałowa jest bogata we flawonoidy i inne związki fenolowe o właściwościach przeciwutleniających. Polifenole chronią komórki organizmu przed trującym stresem oksydacyjnym, zapewniają właściwości antybakteryjne i odgrywają ważną rolę w walce z chorobami. Dlatego też usunięcie zewnętrznej skorupki zmniejsza niektóre właściwości odżywcze migdałów. Blanszowanie ma jednak swoje zalety. Zaletą takich migdałów jest to, że zawierają one niewielkie ilości kwasu fitynowego. Kwas fitynowy jest substancją organiczną występującą w pokarmach roślinnych. Ma złą reputację i jest znany z tego, że hamuje wchłanianie magnezu i miedzi, a zwłaszcza żelaza, cynku i wapnia. W migdałach znajduje się głównie w skórce. Dlatego też blanszowane migdały zawierają śladowe ilości tego składnika w porównaniu z migdałami ze skorupką. Oba rodzaje migdałów odróżniają się zawartością węglowodanów i błonnika. Migdały blanszowane mają mniejszą zawartość błonnika, ponieważ łupina składa się głównie z błonnika (węglowodanu).

Jak używać blanszowanych migdałów?


W gotowaniu używamy migdałów blanszowanych znacznie częściej niż migdałów łuskanych. Znajdują zastosowanie w przepisach, w których oprócz walorów smakowych ważna jest również forma wizualna. Można je jeść na surowo jako przekąskę, smażyć na patelni lub w mikrofalówce, podawać na ciepło lub na zimno. Można je dodawać do wielu przepisów, w tym do deserów.